Banga Bakundu - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Lotte Veerman - WaarBenJij.nu Banga Bakundu - Reisverslag uit Muyuka, Kameroen van Lotte Veerman - WaarBenJij.nu

Banga Bakundu

Blijf op de hoogte en volg Lotte

17 September 2014 | Kameroen, Muyuka

Een berichtje uit Banga Bakundu. Ik ben nu toch wel echt begonnen aan
mijn stage in Kameroen. Twee weken geleden ben ik aangekomen in Banga
Bakundu wat een klein dorpje is in de South west region in Kameroen.
Ik woon hier in een mooi guesthouse op een ziekenhuis terrein. Ziet er
allemaal goed uit. Ik zal als het lukt een aantal fotos van me huisje
plaatsen. Er is hier een lieve vrouw, Emilia, die schoonmaakt en voor
me kookt. Heerlijke Kameroense keuken en ze zorgt ervoor dat ik niets
te kort kom. Verder is het hier prima vertoeven, er is alleen geen
stromend water. Als het water op is dan haalt Anna, de dochter van
Emilia, water uit de put op het terrein.
De eerste paar dagen had ik niet zoveel te doen. Henry, de coordinator
van ' a ray of hope' (AROH), had dienst in het ziekenhuis dus had hij
niet zoveel tijd voor het project, we zouden maandag beginnen met het
project. Ondertussen heb ik heel veel met de kinderen gespeeld, die
hier heel veel zijn en het liefst spelen ze dag en nacht in de buurt
van het guesthouse. Wel heel gezellig. Ook ben ik met Anna naar Banga
town geweest. ongeveer tien minuutjes lopen. Ze heeft me een beetje
rondgeleid en de markt laten zien. Het is niet zoveel. een paar kleine
winkeltjes en dat is het. Vervolgens heb ik Anna vorige week zaterdag
meegenomen naar Kumba, wat een grotere stad is in de buurt, wat ze
geweldig vond, we hebben wat geshopt, gegeten, het was erg gezellig.
Emilia heeft me ook rondgeleid op het ziekenhuis terrein en verteld
hoe het met een ziekenhuis gesteld is. Het gaat namelijk erg slecht
met het ziekenhuis, De medewerkers krijgen niet meer betaald, er zijn
erg weinig patienten en medicijnen zijn ook bijna niet meer te koop.
Ik ben beniewd hoelang ze hun hoofd nog boven water kunnen houden want het gaat echt bergafwaarts.
Afgelopen zondag ben ik uiteraard naar de kerk geweest. Daar kom je
gewoon niet onderuit. Ik had me in me mooie afrikaanse jurk gehezen en
ging samen met Emilia naar de Apostolische kerk. Gelukkig was het er
wel gezellig, veel zingen en dansen, maar het duurde wel erg lang. 3
uur.
De tweede dag heb ik een bezoek gebracht aan de administaror van het
ziekenhuis. Een erg norse en strenge man. Hij vroeg zich af waarom ik
niet naar de devotion in de ochtend ben geweest. Devotion wordt iedere
ochtend op het ziekenhuis terrein gegeven. Een half uur waarin wordt
gezongen en gebeden om het een mooie dag te laten worden. Dus de
volgende dag stond ik netjes klaar om naar devotion te gaan, waar ik
mezelf uiteraard moest voorstellen aan alle medewerkers van het
ziekenhuis.
Maandag had ik met Henry afgesproken, hij komt altijd standaard te
laat, maar is heel aardig en heeft echt een hart voor de organisatie.
We zouden de volgende dag naar secondary schools gaan om ons daar voor te stellen en hun te vertellen over het project en over wereld aids
dag die 1 december zal plaatsvinden. Uit iedere school willen we
health clubs gaan oprichten die de school dan kunnen representeren op
wereld aids dag. De scholen wilden allemaal meedoen met het project en
we hadden afgesproken dat we vrijdag zouden komen om een eerste les te geven. De dag erna gingen we naar nog twee scholen die ook mee wilden doen. Woensdag en donderdag had ik de tijd om de les voor te bereiden die zou gaan over de preventie van Hiv. Ze gebruiken hier de ABC methode. A. Abstinence, dus geen seks. B. Be faithfull, dus wees trouw aan je echtgenoot. en als dat niet lukt is er C. het gebruiken van
condooms.
Vrijdag zou Henry nog even mijn stukje doorlezen om te kijken of het
geschikt is. Toen hoorde we echter van de administrator dat er een
vergadering zal plaatsvinden, waar Henry bij aanwezig moet zijn. (de
vergadering werd overigens in mijn huis gehouden, want dat is de beste
plek die ze hebben. Ik kan al twee dagen mijn huis niet in. Ik ben
veel bij Emilia te vinden en glip zo nu en dan langs de vergadering
naar mijn kamer, en nu dacht ik naar het internetcafe te gaan). Ik had
met Henry afgesproken dat ik naar de scholen zal gaan om te vertellen
dat we onverwachts toch niet konden komen. Ik ben lopend naar alle
scholen gegaan, die allemaal erg in de middle of nowhere liggen. toen
ik terug kwam, kwam henry vertellen dat hij toch niet de hele tijd
aanwezig hoefte te zijn bij de vergadering en we toch nog naar de
scholen konden gaan. We hebben twee lessen gegeven. henry is trouwens een meesterlijke leraar, hij weet precies hoe hij de kinderen moet intereseren. Wat erg leuk was. Ook had ik het idee dat mijn verhaal
ook wel goed overkwam dus ik was wel tevreden. de volgende lessen gaan we geven over het gebruik van condooms. Vandaag zouden we weer naar een school gaan om les geven, maar wederom heeft Henry andere plannen gemaakt in Kumba, dus gaat de les helaas niet door.
Ik ben nog niet echt begonnen met me stage, al is het erg interessant
om te kijken hoe de kinderen in de secondary schools reageren op de
seksuele voorlichting. Ook ben ik gaan kijken of ik ergens condooms
kon kopen, iedereen hier zegt wel dat het niet moeilijk is om aan
condooms te komen, maar ik heb ze nog niet gevonden. Ik heb er wel
vertrouwen in dat het goed komt.
Willeke is ook gisteren aangekomen in Banga, wat erg gezellig is, nu kunnen we dus samen werken aan het project.
Liefs Lotte

  • 17 September 2014 - 16:10

    Annemiek:

    Lotte, wat goed. Een mooi verhaal. Je moet wel geduld hebben, maar dat wist je al. Gezellig dat je weer iemand bij je hebt. Gewoon zo door gaan.

  • 17 September 2014 - 16:30

    Louisien:

    Prachtig Lotte! Ik zou graag een keertje met je meegaan voor zo'n voorlichtingsles

  • 17 September 2014 - 16:48

    Suzanne:

    Je bent druk bezig geweest. Weer een interessant verhaal.
    veel succes met de health clubs.

  • 17 September 2014 - 16:52

    Pien:

    Leuk Lot.
    fijn dat er weer iemand bij je is.
    klinkt erg leuk allemaal.

  • 17 September 2014 - 18:20

    Sandra:

    Klinkt allemaal goed Lot! Fijn dat Willeke er is, toch gezelliger lijkt mij.!
    Die kerk klinkt goed ik denk dat je iedere zondag maar s moet gaan ;-)
    Geniet ervan meid, ik vind t maar knap wat je doet!
    Liefs Sandra

  • 17 September 2014 - 19:03

    Leonie:

    't klinkt echt heel leuk allemaal Lotte! :)
    liefs

  • 17 September 2014 - 20:01

    Marieke:

    Hoi,
    Leuk weer wat van je te lezen! Dacht gisteren nog, lang niks gehoord en meteen een nieuw bericht op je site! Succes daar!
    Groeten,
    Marieke

  • 17 September 2014 - 20:02

    OMA:

    Lieve Lotte, Leuk weer een bericht en wat een leuke foto's. zo kunnen we wel een beetje zien hoe je daar leeft, Fijn dat je nu niet meer alleen bent. SMSen gaat niet .ik heb het 4 x geprobeerd, maar ik probeer wel weer een keer . Hou je goed ,veel liefs OMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Muyuka

Kameroen!

Stage lopen bij 'give milk, stop aids'.

Recente Reisverslagen:

13 November 2014

visum regelen en dansen in een video clip

21 Oktober 2014

Rural Womens day

27 September 2014

condoom demonstratie

17 September 2014

Banga Bakundu

28 Augustus 2014

Kribi
Lotte

Actief sinds 17 Dec. 2010
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 37129

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2014 - 11 December 2014

Kameroen!

15 Januari 2011 - 16 Juli 2011

Kenia

Landen bezocht: